Det skal være slut med breezers, øl og andre drikkevarer med alkohol ved butikkernes slikhylder og kasseområder.
Det er indholdet af en aftale, som regeringen har indgået med detailhandlen og alkoholproducenterne.
Formålet er at gøre alkoholiske drikkevarer mindre synlige i dagligvarebutikker, siger indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) i en pressemeddelelse.
- Når børn og unge går i supermarkedet eller til købmanden, skal de ikke mødes af øl, vin og spiritus utallige steder i butikkerne.
- Derfor er jeg tilfreds med, at vi nu er enige med detailhandlen om, at der skal skrues ned for eksponeringen af alkoholholdige drikkevarer i butikkerne, så de unge i mindre grad påvirkes til at købe alkohol, siger hun.
Konkret betyder aftalen, at alkoholiske drikkevarer skal placeres adskilt fra slik og chips, børne- og legetøjsafdelinger, frugt- og grøntafdelinger og kasseområdet.
Alkohol, som kunder kun kan købe gennem betjening, må fortsat placeres ved kasseområdet. Det samme må køleskabe, som står et fast sted i butikken.
Det fremgår desuden, at der med retningslinjerne tages forbehold for særligt de mindre butikker, hvor det kan være vanskeligere at placere drikkevarerne ude af syne for børn og unge.
Det betyder noget, hvor varerne står i butikkerne, lyder det fra adfærdsforsker ved Roskilde Universitet Pelle Guldborg Hansen.
- Placeringen betyder rigtig meget for salget af varer, også for alkohol. Så hvis man ikke ser alkohol overalt i en butik, så vil der være færre impulskøb.
- Men stopper folk med at købe de her varer, fordi de ikke kan finde dem på den sædvanlige hylde, eller vælger de alternative produkter - og er de i givet fald bedre? Det ved vi ikke så meget om, siger han.
Professor og forskningsleder Janne Tolstrup fra Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet mener, at initiativet har en "positiv signalværdi".
- Det kommer nok ikke til at ændre en hel masse i sig selv, men det er et lille nøk i den rigtige retning.
- Alkohol fylder utroligt meget i mange butikker. Og hvis det her initiativ betyder, at omfanget indskrænkes bare en lille smule, ser jeg det som et positivt skridt, siger Janne Tolstrup, der også er forperson i organisationen Alkohol & Samfund.
Salling Group, der står bag kæder som Føtex, Bilka og Netto, skriver i en kommentar, at man "støtter ambitionen om, at unge drikker mindre".
- Når det er sagt, vil aftalen også begrænse vores muligheder for at indrette vores butikker.
- Aftalen betyder, at vi skal se på indretningen i alle vores butikker, og det er alt andet lige en omkostning, som i sidste ende kan føre til dyrere varer, lyder det fra detailkoncernen.
Aftalen om alkohols placering i butikkerne træder i kraft 1. oktober 2025 med en indfasningsperiode på seks måneder.
Tilsynet med retningslinjerne varetages af Alkoholreklamenævnet, der i forvejen har ansvar for at håndhæve regler for markedsføring af alkohol.
Aftalen er en del af en forebyggelsesplan, som regeringen i 2023 indgik sammen med SF, De Konservative, Danmarksdemokraterne og Alternativet.
/ritzau/